Huono laatu vie tuloksesta enemmän kuin luuletkaan
Huonon laadun kustannukset (laatukustannukset, laaduttomuuskustannukset) ovat valmistavassa teollisuudessa eräissä tapauksissa useita kymmeniä prosentteja liikevaihdosta. Huono laatu aiheuttaa aina menetyksiä: susitetaan tuotteita, korjataan virheitä, menetetään kauppoja ja asiakkaita, panostetaan paljon tarkastamiseen tai suunnitellaan uudelleen.
Huonon laadun kustannukset on perinteisesti jaettu 1. Ennaltaehkäisevän toiminnan, 2. Valvonnan ja tarkastamisen ja 3. Virheiden kustannuksiin. Kaikki kustannukset voidaan ajatella myös hävikkeinä:
Laatukustannus- luokka |
Mitä on maksanut, että on saatu aikaan vaatimukset täyttäviä tuotteita? | Laadun hävikki rahana |
Virheitä ennalta ehkäisevän toiminnan kustannukset | Työ ja raha, jolla on onnistuttu estämään virheiden synty ennakolta | Epäonnistuneeseen virheiden ennaltaehkäisyyn käytetty panos + seurauksena syntynyt lisähävikki |
Valvonta- ja tarkastuskustannukset | Panos, joka on käytetty onnistuneesti valvontaan ja tarkastuksiin | Epäonnistuneeseen valvontaan ja tarkastuksiin käytetty panos + seurauksena syntynyt lisähävikki |
Virheiden kustannukset | - | Kaikki virhekustannukset |
Valmistuskustannukset | - | Kustannukset siitä, että tuotanto on pienempi kuin suunniteltu |
Suunnittelukustannukset | - | Kustannukset, jotka ovat syntyneet siitä, että on pyritty ylilaatuun |
Huonon laadun kustannuksia voidaan kerätä useilla eri tavoilla. Yleisin ongelma on saada tarpeeksi kattavasti tietoa. Kaikki tiedonkeruu vaatii aina lisätyötä: on täytettävä lomakkeita, istuttava arviointipalavereissa, tehtävä yhteenvetoja, jne. Tietoa kannattaa kerätä vain, jos se johtaa tilanteen parantumiseen. Huonon laadun kustannusten tietoja saadaan yrityksessänne nyt jo useista eri lähteistä. Tiedot on saatava sellaiseen muotoon, että toimenpiteistä voi päättää.
Ota yhteyttä, niin selvitämme yrityksesi laatutilanteen kustannusten näkökulmasta.